De gewoonte van de dagelijkse realiteit

zeehond-net-plastics

Een baby zeehond met een ketting van visnetten en stukken plastic. Dat was één van de eerste foto’s die ik zag toen ik mijn Facebook pagina opende. Het waren foto’s van de Zeehonden crèche in Pieterburen. Deze foto’s worden langzaamaan normaal om te zien, want de volgende dag was het een bericht over een orka die was overleden door het vele plastic en visnet dat het beest had binnen gekregen.En de dag daarna was het een foto van een reuzenschildpad die gestikt was in het plastic.

Maar zijn dit beelden die normaal moeten zijn?  Als je elke dag met dezelfde beelden wordt geconfronteerd raak je vanzelf afgestompt. Zou je zeggen. Maar toch, als het om dieren gaat blijft het ons aan het hart gaan. Vele kennen de beelden wel van de dieren die zijn verstikt geraakt in de plastic ringen van een sixpack bier of frisdrank.  De bekendste is denk ik wel die van een schildpad waarvan zijn schild vervormd is doordat het dier, toen deze kleiner was, in zo’n plastic ring terecht gekomen is. Of de dolfijn die een plasticzak in zijn bek heeft. Het zijn verschrikkelijke voorbeelden.

De beelden zorgen ook voor innovatie en deze innovatie is goed. Goed voor ons, goed voor de natuur, goed voor de aarde. Een aantal voorbeelden: een tandenborstel van bamboe, eetbare six pack rings, eetbaar bestek (in verschillende smaken), biologisch afbreekbare flessen van algen en  drinkbare “plastic” tassen. Stuk voor stuk allemaal goede uitvindingen die het plastic moeten vervangen.

Deze ideeën helpen mee om de hoeveelheid plastic in de wereld te reduceren. Een bijkomstig voordeel, minder plastic betekent minder olie. Nu nog een oplossing voor visnetten bedenken, zodat ook deze biologisch afbreken. In de hoop dat de gewoonte van de realiteit langzaamaan een uitzondering wordt. En als je dan een foto ziet  van walvissen die zijn aangespoeld en overleden zijn door het eten van visnet, of  jonge albatrossen die zijn overleden aan het binnenkrijgen van dopjes, aanstekers en ander plastic afval, zijn deze beelden des te schokkender omdat het geen gewoonte meer is. En kunnen we hopelijk over 10 tot 20 jaar tegen onze (klein)kinderen zeggen: ”Vroeger was het veel erger!”

(foto: Zeehonden Crèche Pieterburen)